
Unii copii gândesc, simt și reacționează diferit față de majoritate. Această diferență nu este o problemă, ci o altă formă de funcționare a creierului.
Neurotipici = se dezvoltă conform așteptărilor generale.
Neuroatipici (sau neurodivergenți) = au ADHD, autism, dislexie etc.
Neurodiversitatea înseamnă că aceste diferențe sunt variații naturale ale funcționării creierului, nu boli. Aproximativ 1 din 5 persoane are o condiție neurodezvoltată, precum ADHD, dislexie, autism, tulburări de coordonare sau Sindrom Tourette
Se referă la variațiile naturale ale creierului uman .
Este un model de diferență, nu de boală, încurajând acceptarea și aprecierea modului diferit de a gândi .
Este paradigma din spatele mișcării sociale pentru drepturile persoanelor neurodivergente
Creierul lor procesează informațiile altfel. Pot fi:
Super sensibili la zgomot, lumină, texturi.
Plini de energie și curiozitate.
Creativi, dar au nevoie de structuri diferite.
Ei nu sunt „defecți”, ci funcționează pe un alt tip de creier. Acest mod de a fi e natural în contextul neurodiversității.
ADHD = Tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate.
Copiii cu ADHD:
Se distrag ușor
Sunt hiperactivi
Sunt impulsivi
Au nevoie de ajutor pentru organizare
Toți acești copii sunt neurodivergenți – creierul lor funcționează diferit. Împreună cu autismul, dislexia etc., ADHD face parte din universul neurodiversității.
| Aspect | Neurotipic | Neuroatipic (ex. ADHD) |
|---|---|---|
| Atenție | Poate rămâne concentrat timp îndelungat | Se plictisește rapid, e ușor distras |
| Emoții | Reacții calme, echilibrate | Reacții intense, poate greu se calmează |
| Socializare | Înțelege regulile nescrise | Are nevoie de explicații clare |
| Organizare | Se descurcă cu ghiozdan, teme | Are nevoie de ajutor episodic |
Dacă vedem aceste diferențe ca pe ceva nepotrivit, perpetuăm stigmatul. Copiii neuroatipici au nevoie de sprijin, nu de etichete precum „obraznici” sau „lenei”. Înfățișând neurodiversitatea ca pe o parte normală din diferențele umane, creăm o atmosferă inclusivă și plină de empatie.
Arătând răbdare și empatie.
Oferind instrucțiuni clare, pas cu pas.
Creând rutine previzibile.
Folosind jocul ca metodă de învățare.
Oferind feedback pozitiv pentru fiecare progres.
Prin astfel de metode, adulții pot susține și accentua punctele forte ale fiecărui copil.
Neurodiversitatea este normală: funcționarea creierului variază.
Copiii neuroatipici nu trebuie „corectați”, ci înțeleși și sprijiniți.
Prin acceptare și adaptare, creăm un mediu în care toți copiii pot prospera, fiecare în felul lui unic.